به گزارش سلامت وب سایت تسنیم، دکتر زهرا عبداللهی ــ مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: ایام نوروز باستانی فرصتی برای بها دادن به سنن و رسوم گذشتگان است. طبعاً رعایت آیین و رسوم مربوط به این روزها ممکن است بر وعده‌های غذایی، مقدار و نوع غذایی مصرفی اثر قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.

این متخصص تغذیه افزود: همچنین برخی عزم سفر می‌کنند که از طبیعت زیبای بهار و دیدار آشنایان ساکن دیگر نقاط بهره ببرند. در سفر به‌ناچار تغییراتی در رفتارهای غذایی رخ می‌دهد. عدم توجه کافی به نوع، کیفیت، مقدار و نحوه مصرف غذا در این ایام می‌تواند به سلامتی شما لطمه بزند.

وی بیان داشت: درمصرف شیرینی و آجیل اعتدال را رعایت کنید. در ایام نوروز و حتی در طول سفرهای نوروزی مصرف شیرینی، شکلات و آجیل بسیار متداول است و با زیاده‌روی در مصرف آنها مقدار زیادی کالری وارد بدن می‌شود که نتیجه آن چاقی و اضافه‌وزن است. با رعایت نکاتی می‌توان هم از خوردن شیرینی و آجیل لذت برد و هم مشکلات سلامتی به‌دلیل افراط در مصرف آنها را کاهش داد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: از جمله اینکه به‌جای شیرینی‌های بزرگ حاوی مربا، ژله و خامه، از شیرینی‌های ساده و خشک در اندازه کوچک که کالری کمتری دارند استفاده کنید. مواد قندی و نشاسته‌ای به‌آسانی تبدیل به چربی و در بدن ذخیره می‌شوند و ایجاد چاقی می‌کنند، همچنین باعث افزایش چربی‌های نامطلوب خون شده که در نهایت سلامت قلب و عروق را مختل می‌کند.

عبداللهی گفت: آجیل‌ها شامل انواع مغزها از قبیل بادام، پسته، فندق، گردو، بادم زمینی و انواع تخمه‌ها ضمن اینکه دارای ارزش غذایی هستند، اما توجه داشته باشید که مقدار زیادی چربی هم دارند و اگرچه نوع چربی آنها از نوع غیراشباع و مفید برای سلامتی است، اما مصرف زیاد آنها می‌تواند منجر به اضافه‌وزن و چاقی بشود. 100 گرم بادام، پسته و یا تخمه در حدود 600-500 کالری وارد بدن می‌کند که معادل مصرف سه کفگیر پلو است.

وی افزود: بنابراین در ایام نوروز و در طی سفر که معمولاً خوردن آجیل رایج است، باید مصرف غذاهای نشاسته‌ای مثل نان، برنج و ماکارونی، سیب‌زمینی و غذاهای چرب و سرخ‌شده را کاهش داد که با افزایش کالری دریافتی و چاقی مواجه نشوید.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت عنوان داشت: مصرف زیاد نمک مهمترین عامل فشارخون بالاست، بهتر است به‌جای آجیل‌های شور و پرنمک از آجیل کم‌نمک و یا بدون نمک استفاده شود.
وی از مردم خواست مصرف سبزی‌ها را در ایام نوروز فراموش نکنند و گفت: معمولاً در ایام نوروز و در هنگام سفرهای نوروزی مصرف سبزی‌ها که از گروه‌های غذای اصلی هستند، کمتر می‌شود. سبزی‌ها به‌علت داشتن ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدانها نقش مهمی در سلامت دارند، علاوه بر آن فیبر موجود در سبزی‌ها با ایجاد حس سیری، باعث کاهش مصرف غذا شده و به کاهش وزن کمک می‌کند. در ایام نوروز معمولاً در میهمانی‌ها غذاهای چرب و سرخ‌شده مصرف می‌شوند. با مصرف سبزی‌ها و سالاد همراه با غذا میزان جذب چربی غذا کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: میوه مصرف کنید ولی زیاده‌روی نکنید. مصرف میوه در ایام نوروز افزایش چشمگیری دارد و عقیده عمومی بر این است که میوه هرقدر هم مصرف شود اشکالی ایجاد نم‌ ‌کند. ارزش‌ غذایی میوه‌ها شبیه سبزی‌هاست و این گروه نیز ویتامین‌ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنند و با خاصیت آنتی‌اکسیدانی از بروز سرطانها پیشگیری می‌کنند. خواص و ارزش غذایی میوه‌ها به این معنی نیست که هرچه بیشتر میوه بخوریم سالمتر خواهیم بود.
به گزارش وزارت بهداشت ــ عبداللهی عنوان کرد: زیاده‌روی در مصرف میوه هم به‌دلیل محتوی بودن بالای قند میوه‌ها منجر به چاقی می‌شود. مصرف روزانه 5-3 واحد میوه متوسط توصیه می‌شود. یک واحد معادل یک عدد میوه متوسط است که در حدود 60 کالری انرژی دارد.
وی بیان داشت: مصرف شیر و سایر مواد لبنی را در سفرهای نوروزی از یاد نبرید. معمولاً مصرف شیر و سایر مواد لبنی در هنگام مسافرت محدود می‌شود. این گروه از مواد غذایی منبع عمده تأمین کلسیم و فسفر هستند و بخش مهمی از پروتئین مورد نیاز بدن را علاوه بر ویتامین‌های گروه B تأمین می‌کنند. نکات زیر برای استفاده صحیح از این گروه غذایی مهم در ایام سفرها حائز اهمیت است.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت این نکات را چنین توضیح داد: درطول سفر از شیرهای استریل‌شده (فرادما) که ماندگاری بالایی دارند، استفاده شود. این نوع از شیر‌ها قبل از بازشدن درب آنها نیازی به یخچال ندارند ولی پس از باز شدن حتماً باید در محیط خنک (مثلاً فلاسک اسفنجی حاوی یخ) نگهداری شوند و سریعاً مصرف شوند.
وی افزود: از مصرف شیر محلی که پاستوریزه نشده است، خودداری شود. مصرف شیرخام و پاستوریزه‌نشده خطر ابتلا به تب مالت و مسمومیت‌های غذایی را افزایش می‌دهد. همچنین حتماً از پنیرهای پاستوریزه و بسته‌بندی‌شده استفاده کنید.
عبداللهی ادامه داد: همراه با وعده‌های غذایی در طول سفر از ماست پاستوریزه کم‌چرب استفاده کنید که هم کلسیم بدنتان تأمین شود و هم خطر عفونت‌های روده‌ای بر اثر مصرف غذای آلوده کمتر شود. در میهمانی‌های نوروزی و در طول سفر به‌جای استفاده از نوشابه‌های گازدار از نوشیدنی‌های سالمتر مثل دوغ بدون گاز و کم‌نمک و به‌خصوص آب آشامیدنی سالم استفاده کنید.
مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در پایان تأکید کرد: به‌خاطر داشته باشید که با آشامیدن یک لیوان نوشابه گازدار در حدود 20 گرم قند اضافی وارد بدن خود می‌کنید که ادامه این عادت در طولانی‌مدت اضافه‌وزن و چاقی و البته پوکی استخوان را به‌دنبال دارد.

انتهای پیام/*

 

متاسفم! ارسال دیدگاه بسته شده است.

© 2018 کیو ام سی Suffusion theme by Sayontan Sinha